Kerjasama Semua Pihak Membanteras Masalah Dadah

berita-sabahMarch 2024news
Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tindakan Membanteras Dadah (MTMD) Peringkat Negeri Sabah Bilangan 1 Tahun 2024 di pejabatnya di Menara Kinabalu.

Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor, menekankan pentingnya kerjasama semua pihak dalam membanteras masalah dadah, yang dianggap sebagai musuh utama negara, demi masa depan generasi muda dan kesejahteraan masyarakat. Beliau menegaskan komitmen dan penglibatan aktif dari semua pihak dalam menangani penyalahgunaan dadah, substan, dan pelanggaran sosial, sebagai langkah untuk mencapai sasaran Dadah Terkawal 2025.

Untuk memastikan kejayaan mencapai sasaran Dadah Terkawal 2025, Ketua Menteri menekankan perlunya kerjasama dan kesepaduan gerak kerja dari semua pihak, terutama Majlis Tindakan Membanteras Dadah (MTMD) Peringkat Negeri dan Daerah, pemimpin politik dan komuniti, serta agensi penguatkuasa seperti Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Dengan itu, AADK telah menyusun perancangan dan Key Performance Indicator (KPI) yang jelas dan realistik untuk program rawatan, pencegahan, dan penguatkuasaan, sebagai langkah untuk mengurangkan kadar penagihan dadah bagi mencapai sasaran Dadah Terkawal 2025.

Fokus 2024 diberikan kepada dua kawasan yang perlu dihijaukan dari penyalahgunaan dadah, iaitu Merotai (Tawau) dan Tuarid Taud (Keningau). Ketua Menteri berharap agar pegawai-pegawai daerah dan presiden majlis perbandaran dapat bekerjasama dalam merangka gerak kerja untuk mengatasi masalah dadah di kawasan-kawasan tersebut.

Turut hadir dalam mesyuarat itu adalah Menteri Pembangunan Masyarakat Dan Kesejahteraan Rakyat Negeri, Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah, Ketua Pengarah AADK, dan Pengarah AADK Negeri Sabah.