Ketua Menteri Sabah Tegur Pemimpin Warisan, Shafie Sebarkan Cerita Politik Palsu

berita-sabahMarch 2024news
Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor melawat gerai gunting rambut percuma untuk murid-murid sekolah yang dibuka sempena Mini Karnival Gagasan Rakyat 2024 di perkarangan pejabat Gagasan Rakyat di Alamesra, Kota Kinabalu.

Pemimpin dari Parti Warisan, terutama Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, ditegur kerana dituduh menjatuhkan Kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) PH Plus dengan menyebarkan cerita politik yang tidak benar. Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor, yang juga Presiden Parti Gagasan Rakyat Sabah, menyatakan bahwa Shafie hanya pandai menyebarkan fitnah tanpa mempertimbangkan prestasi yang telah dicapai GRS-PH Plus.

Menurut Hajiji, tuduhan Shafie bahwa kerajaan GRS gagal adalah tidak beralasan, kerana menurutnya, kerajaan pimpinan Warisan sebelumnya telah gagal untuk membawa perubahan yang signifikan selama dua setengah tahun memerintah. Hajiji menegaskan bahwa banyak program telah dilaksanakan oleh GRS untuk kesejahteraan rakyat.

Hajiji mengakui bahwa dia tidak pandai berbahas seperti Shafie dan tidak terlalu suka berpolitik, namun dia menekankan bahawa objektif utamanya adalah untuk membantu rakyat dan membangunkan negeri Sabah dengan sebaiknya.

Beliau juga menanyakan kepada Shafie tentang jumlah pelaburan yang masuk selama dua setengah tahun pemerintahan Warisan. Kini, pelaburan ke Sabah telah mencapai titik penuh di Taman Perindustrian Minyak dan Gas Sabah (SOGIP), dan hampir mencapai kapasiti penuh di Taman Perindustrian Kota Kinabalu (KKIP).

Tambahan itu, kerajaan negeri juga dalam perancangan untuk membuka taman industri baru di Kimanis serta satu lagi di antara Kota Belud dengan Kota Marudu atau Kudat. Ini adalah untuk memberikan peluang kerja kepada rakyat Sabah.

Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor menyampaikan sumbangan kepada asnaf pada Majlis Perasmian Mini Karnival Gagasan Rakyat 2024.