Kerajaan Sabah Hargai Pihak Media di Sabah

berita-sabahMay 2024news

Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor, menghargai peranan penting media dalam menyampaikan laporan tentang usaha-usaha kerajaan, termasuk Pelan Pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya.

Dengan itu, beliau meminta pengamal media untuk terus memberi sokongan dan melaporkan program-program kerajaan agar dapat diketahui oleh rakyat. Untuk mengiktiraf sumbangan media, jumlah sumbangan kerajaan negeri bagi Anugerah Kewartawanan Kinabalu telah ditingkatkan daripada RM60,000 kepada RM100,000 pada tahun 2022 dan juga pada tahun 2024.

Ketua Menteri juga menekankan peranan media dalam pembangunan rakyat dan negeri, serta menggesa pengamal media untuk menyampaikan laporan dengan bertanggungjawab, profesional, dan beretika untuk menangani penyebaran berita palsu di media sosial.

Majlis "Aidilfitri Ketua Menteri Bersama Media 2024" dihadiri oleh lebih 250 pengamal media termasuk ketua-ketua biro dan pengarang. Majlis ini diadakan sebagai tanda terima kasih kepada media atas sumbangan mereka dalam meliput program-program dan aktiviti kerajaan negeri. Dalam majlis tersebut, Ketua Menteri menyampaikan sumbangan RM100,000 untuk penganjuran Anugerah Kewartawanan Kinabalu 2024 kepada Datuk Muguntan Vanar selaku Presiden Persatuan Wartawan Sabah.

Turut hadir dalam majlis adalah beberapa wakil daripada kerajaan negeri dan agensi media :

  • Datuk Seri Panglima Sr Safar Untong, Setiausaha Kerajaan Negeri;
  • Datuk Joniston Bangkuai, Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar;
  • Datuk Ruslan Muharram, Pembantu Menteri kepada Ketua Menteri;
  • Datuk Lucy Irene Yong, Pengarah Media dan Komunikasi, Jabatan Ketua Menteri;
  • Jimmy Goh, Presiden Kota Kinabalu Journalists Association (KKJA);
  • Salmah Hashim Pengarah Jabatan Penyiaran Malaysia, Sabah; dan
  • Jainisah Mohd Noor, Pengarah Jabatan Penerangan Malaysa, Sabah.