Pembayaran Dividen Interim RM10 Juta

berita-sabahJune 2024news

Pembayaran tanpa tunai, termasuk aplikasi Sabah Pay yang telah mengumpul RM46 juta sehingga 31 Oktober 2023. Surat pekeliling pada 1 Disember 2022 memberikan panduan untuk pembayaran tanpa tunai menggunakan kad kredit, kad debit, kad caj, eDompet, dan perbankan internet, bertujuan memudahkan transaksi dan menyelesaikan kekurangan mesin ATM, terutama di luar bandar. Pembinaan 398 menara telekomunikasi melalui JENDELA menyokong infrastruktur komunikasi ini.

Program E-Duit Desa Komuniti Cashless dilancarkan di Kundasang, Ranau untuk meningkatkan penggunaan pembayaran digital, diharap dapat meningkatkan ekonomi yang lebih cekap dan telus serta memudahkan urusan harian rakyat. Agrobank turut memperkenalkan perkhidmatan pembayaran tanpa tunai di Sabah. Ketua Menteri Hajiji Noor berharap inisiatif ini diperluaskan ke kawasan lain di Sabah.

Prestasi Perbadanan Pinjaman Sabah (PPS) telah membayar dividen interim RM10 juta untuk Tahun Kewangan 2023 pada Mei 2024, dimana semula polisi pembiayaan, mencipta produk baru, dan menambah pusat perkhidmatan serta pejabat bergerak dilaksanakan selaras dengan Hala Tuju SMJ.

Tambahan itu, Program "Cashless Tuaran" dilancarkan untuk mempercepatkan penerapan teknologi digital. Sistem aplikasi kerajaan akan dilengkapi perkhidmatan pembayaran dalam talian, dan portal "Bayu Pay" akan dilancarkan. Teknologi VSAT Starlink dipasang di 300 lokasi di Sabah untuk memperluaskan akses kewangan di luar bandar. Kerjasama dengan BNM dan bank-bank lain bertujuan meningkatkan akses kewangan dan merapatkan jurang digital antara bandar dan luar bandar. Hajiji berharap "Cashless Tuaran" mencapai matlamatnya dengan sokongan Masyarakat di daerah tersebut.