1127 buah masjid di Sabah, tertinggi di Malaysia

berita-sabahJune 2024news
Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor menandatangani plat perasmian sebagai simbolik menyempurnakan Majlis Pecah Tanah Masjid Ar-Rahman Bandar Sri Indah Tawau.

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor, mengumumkan bahawa Sabah mempunyai 1,127 buah masjid dan 1,221 buah surau, menjadikannya negeri dengan jumlah masjid terbanyak di Malaysia. Tawau mempunyai 133 masjid dan 103 surau, berada di tempat kedua selepas Semporna.

Beliau menyatakan bahawa walaupun Islam adalah agama rasmi, rakyat bukan Islam bebas mengamalkan kepercayaan masing-masing, dan jumlah masjid yang banyak tidak akan merenggangkan keharmonian antara kaum.

Pada 30 Jun 2024, Hajiji merasmikan Majlis Pecah Tanah Masjid Ar-Rahman Bandar Sri Indah di Tawau. Kerajaan Negeri telah mengalokasikan RM3 juta untuk pembinaan masjid yang akan menampung kira-kira 10 ribu penduduk. Beliau berharap masjid ini akan menjadi pusat keagamaan, kemasyarakatan, dan ekonomi yang aktif. Masjid Ar-Rahman dijangka menyediakan ruang untuk pelbagai aktiviti seperti kelas mengaji, kelas Fardhu Ain, dan majlis kenduri kendara.

Dengan itu, masjid memainkan peranan penting dalam kehidupan umat Islam, bukan sahaja sebagai tempat ibadah tetapi juga sebagai pusat komuniti, keilmuan, dan pelbagai aktiviti sosial. Beliau berterima kasih kepada Ahli Parlimen Tawau, Datuk Lo Su Fui, dan keluarganya yang mewakafkan tanah seluas 5 ekar untuk tapak masjid tersebut.