Festival Kebudayaan Antarabangsa Tawau (FKAT): Mempromosikan Kepelbagaian Budaya di Sabah

berita-sabahJune 2024news
Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor bersama isteri Datin Seri Panglima Datuk Hajah Juliah Salag bergambar dengan sebahagian peserta dalam dan luar negara sempena Majlis Perasmian Festival Kebudayaan Antarabangsa Tawau (FKAT) di Dataran Majlis Perbandaran Tawau.

Kerajaan Sabah akan terus memelihara kekayaan budaya pelbagai kaum sebagai daya tarikan pelancong, kata Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor. Festival Kebudayaan Antarabangsa Tawau (FKAT) merupakan platform untuk mempromosikan budaya dan tradisi suku kaum Sabah.

Sabah dikenali dengan kepelbagaian budaya etnik dan keindahan alam semula jadi. Aspek budaya dan adat tradisi akan terus dipromosikan melalui festival ini, serta meningkatkan industri pelancongan dan memberi peluang kepada usahawan tempatan menjana pendapatan.

Pada 30 Jun 2024, Hajiji merasmikan FKAT Siri Ke-9 di Dataran Majlis Perbandaran Tawau. Dengan persiapan Pusat Kebudayaan Antarabangsa Tawau (TICC), FKAT akan mempunyai bangunan kekal dan menjadi tempat penganjuran program bertaraf dunia. Selain itu, TICC juga akan menjadi pusat pengembangan budaya di luar Kota Kinabalu.

Usaha memelihara khazanah budaya, mempromosikan pelancongan, membangunkan ekonomi, dan memupuk perpaduan rakyat akan terus disokong oleh Kerajaan Sabah. Dengan itu, festival ini boleh mengundang peserta dari Indonesia, Thailand, dan India, dan juga mengeratkan hubungan dua hala dan menyatu-padukan rakyat melalui persembahan kebudayaan.